Fraser Island!

Hej!

I fredags kom jag hem från den bästa utflykten jag någonsin gjort i här i Australien! Har haft tre helt fantastiska dagar med strålande sol och en grupp med jätteroliga människor!

Fraser Island är världens största sandö. Det finns inte så mycket sand på ett och samma ställe, inte ens i Sahara öknen. Anledningen är att medeldjupet på sanden låg omkring 29km, medan medeldjupet i Sahara är 80m. Det djupaste stället på Fraser Island är 103km!! Helt sjukt! Fraser Island har också den största samlingen färskvatten i världen. Ön är ungefär lika stor som Wales.
Självklart kryllade det av giftiga ormar och insekter och sånna grejer, men det var inget jag såg något av.
Vår guide Ian berättade att det fanns 26 olika sorters ormar på ön vara av 25 är giftiga. De sju giftigaste ormarna i världen finns på Fraser Island och de giftigaste spindlarna!

Första dagen åkte vi från hostelet i våra 4hjulsdrivna jeepar och tog oss över med färjan. På färjan såg vi delfiner! Det var så häftigt!

När vi kom i land så började vår resa mot vårt läger. På vägen dit fick vi gå på en vandring genom en regnskog som överlevt istider! Så gammal var den! Vi gjorde även ett badstopp i en sötvattenssjö mitt i en enorm sanddy. Det var som att vandra i en öken. Helt overkligt och väldigt varmt! Det var underbart att få slänga sig i vattnet som ständigt håller en temp på 17°C.

När vi kom fram till lägret öppnade vi vinet och tände grillarna! Vi avnjöt en mycket god BBQ! Efter man gjort i ordning sin mat måste man vara jättenoga med att städa upp och att låsa in all mat, annars kommer dingosarna och äter upp den. Det blev en ganska tidig kväll första kvällen och vi låg alla i våra tält vid 22.00 och bara lyssnade på skogen och havet tills vi somnade.

Dag två åkte vi runt på stranden och fick se skeppsvraket av The Maheno, som konkurrerade med Titanic på sin tid. Det var jättehäftigt och Ian berättade jättemycket om hennes historia och allt hon varit med om.
Efter det fick vi se en strandad valbebis. Den var bara 11 månader med redan typ 5m lång! Hajar hade separerat den från sin mamma och sedan jagat upp den på stranden där den dött :( Lite sorgligt, men coolt att se en fucking val!

Efter att vi ätit lunch som bestod av wraps åkte vi till en liten flod man kunde bada i. Man kunde t.o.m dricka vattnet i den! Vi vandrade uppströms ett tag och hoppade sedan i och flöt ner till stranden igen, helt fantastiskt! Sen åkte vi och fikade!

På kvällen blev det mer vin och ännu en BBQ! En kille hade tagit med sig sin fiol och en annan sin gitarr, så vi hade livemusik också! :D
Den kvällen såg vi massor av dingos runt lägret..

Tredje dagen fick vi lite sovmorgon med tanke på hur mycket alla hade druckit dagen innan ;) Vi åkte till den fantastiska Lake Mckenzie och chillade och byggde mänskliga pyramider. På vägen dit såg vi dingos igen!
Efter lunch åkte vi till färjan som skulle ta oss hem igen. När vi kom av färjan blev vi stoppade av polisen och de som körde fick blåsa. Alla var svinnervösa men förarna klarade sig.. Fråga mig inte hur det gick till!

Väl på hostelet sa alla att vi skulle festa järnet sista kvällen tillsammans, men det slutade med att alla däckade kl 20.00 för att vi var så trötta.. Haha!

Det var en helt fantastisk resa och jag träffade så många sköna människor!

På söndag åker jag vidare till Noosa och ska åka på kajakhajk! :)