BULA FIJI <3

Bula! (hej) När jag anlände till Fiji, kl 05.25 den 10/7och gått igenom tullen, väntade en liten Fijibo på mig med en skylt som det stod Yiva Meidon Sodstrom på. Utgick ifrån att denna mystiska Yiva Meidon Sodstrom var jag och att han skulle ta mig till hotellet. Så var det också! Hotellet är snyggt och prydligt med en fin pool och frukost ingår varje morgon. Tar du 2 steg utanför hotellområdet möts du av misär. Såg familjer som bokstavligt talat bor i en sophög. Det ligger sopor över allt längs gatorna och den "allmänna" stranden tjänar inte bara som strand, utan också som soptipp. Jättepraktiskt om du vill jobba på brännan samtidigt som du sopsorterar! Förstår verkligen varför folk säger att man ska ta sig ifrån huvudön så fort som möjligt! Att gå ut ensam som kvinna i Nadi är direkt oklokt.. Folk skriker efter dig, alla vill komma fram och ta i hand och presentera sig. Alla som åker i sina bilar tutar och skriker, det var till och med en bil som stannade och frågade om jag ville lifta! Går du på gatan vill alla få in dig i sina butiker och de blir sura när du inte vill handla något. Jag räknar mig själv som en orädd tjej och det råder ju ingen tvekan om att jag har skinn på näsan, men efter två timmar inne i stan var jag helt slut och tog en taxi raka vägen tillbaka till hotellet. Det här med "personal space" existerar inte. Följande dag nöjde jag mig med att ligga vid poolen. När jag skulle betala för min öluff så sa turbokerskan på mitt hotell att det var smartast att betala i cash för att slippa kortavgifter. Taget, tänkte jag och begav mig till bankomaten för att ta ut de 2266 Fijidollarna som öluffen kostade. I Sverige skulle det ju bli 4 femhundralappar och 3 hundralappar om man skulle ta ut 2266. Den högsta valören jag fick ut ur bankomaten var 50$.. Fick typ fem 50$ sedlar och resten i 10$ sedlar.. Kan ni se framför er hur jävla stor sedelbunten som jag lämnade fram var?! 2000$ i tior! Turbokerskan och jag bara stod och skrattade åt den. Hon berättade att den största sedeln de har på Fiji är 100$ Kunde jag inte bara fått 20 sånna istället för 200 tior!? Dag 1 Blev upphämtad med buss utanför hotellet och körd till hamnen. Incheckningen gick jättesmidigt och efter 30 min var vi ute på havet! Ni vet den där "skämtbilden" man ser framför sig av en paradis ö. Den där när det är en liten sandhög med en palm och en solstol.. Ön jag bor på idag är inte långt ifrån det! Southsea Island, som den heter, är max 200m lång och ca 55m bred.. Det tog mig lite mindre än 5 min att gå längs stranden runt ön. På ön finns det kanske 20 palmer. Hela ön är verkligen som en liten paradis-klump mitt ute i det turkosa vattnet. Mitt på ön finns det ett hus/hotel och där bor jag och 7 andra för tillfället. Jag spenderade förmiddagen med att snorkla bland korallerna omkring ön samt att ligga i hängmattorna, som de spänt upp mellan palmerna, och sola/sova. Såg en stingrocka när jag snorklade och Nemo! Till lunchbuffén var det en grupp Fijibor som uppträdde. De sjöng och dansade och hade bastkjolar på sig, som sig bör.. På eftermiddagen spelade vi volleyboll och fick en kurs i hur man bryter sig in i en cocosnöt med antingen en pinne, händerna eller tänderna..! Det var helt sjukt att se! På kvällen åt vi 7 som bor kvar på ön middag tillsammans. Det var mycket trevligt. Ikväll blir det en tidig kväll för min del, sov inte alls bra igår natt och sen tar ju en dag i solen och havet ut sin rätt.. Är med andra ord heelt slut! Imorgon ska jag på en segelutflykt, det ser jag fram emot! Dag 2 Idag åkte jag på seglingsutflyckt på segelskutan Seaspray. Den kommer ursprunglingen från Skottland, men hamnade på ett eller annat sätt på Fiji. Vi välkomnades ombord med färsk frukt och champagne! Vi seglade till ön där de spelade in Cast Away och snorklade. Ön var helt fantastisk vacker! Kan dock inte påstå att jag kände igen mig från filmen. När vi kom tillbaka från snorklingen väntade en lunchbuffé och efter det åkte vi till en ö där det bodde "infödingar". Vi fick gå på en kavacermoni med byhövdingen och dricka kava. Kava är en dryck som består av nermalda örter i vatten typ. Det ser ut och smakar som lerigt vatten och bedövar hela munnen. Det fungerar typ som en drog och är väldigt beroendeframkallande. Efter besöket i byn låg jag bara på däck och åt frukt och drack vin tills jag blev avsläppt på min paradisklump igen lagom till middagen. Efter middagen blev det krabbrace! Kocken gick ut på stranden och letade små krabbor som man fick skriva ett nummer på. Sen släpptes krabborna i mitten av en ring. De 5 som först kom ut gick till final och i finalen fanns bara en vinnare! Priset var ett provdyk med instruktör. Jag hejade bara efter som att mina öron är lite klena. Skulle verkligen inte palla om de fuckade ur igen! Patrik vann. Han ville byta sitt dyk mot öppen bar, men det fick han inte XD Kom i säng inte allt för sent och inte allt för nyckter.. ;) Dag 3 Blev väckt av en liten krullhårig kvinna imorse som undrade hur jag ville ha mina frukostägg tillagade. Det är vad jag kallar service! Efter frukosten packade jag ihop mina saker och åkte vidare till Kuata. Kuata är en betydligt större ö än Southsea Island och rymmer således fler människor. När jag kom iland välkomnades jag av personalen med sång och gitarrspel! Fram till lunch gick jag bara omkring och kollade in ön och låg på stranden och vilade. Efter lunch åkte jag och de engelska tjejerna ut med en liten båt till ett korallrev för att snorkla med hajar! Det första som hände va att guiden harpunerade en fisk och gav den till mig. Ca 10 sek efter det var jag omringad av fiskar i alla regnbågens färder som alla ville äta av min döda fisk! Jag var verkligen mitt i ett stim på 100tals olika fiskar! Det var helt obeskrivligt! Så vackert! Efter kanske 2 minuter kom hajarna! Det var bara ofarliga revhajar som var lite över 1 m långa, men de ser ju precis ut som "vanliga" hajar (jätteläskiga) så lite skraj var man ju i början. Hajarna höll sig på sin kant till att börja med, men efter ett tag så blev den döda fiskdoften i vattnet för frestande för dem och det slutade med att jag fick hålla en 1m lång haj i famnen och mata den! Helt otroligt!! Once in a lifetime! Hajarna är inte alls slibbiga, som man skulle kunna tro. Det går inte att jämföra med en fisk lixom. Det känns typ som att hålla i ett lite mjukare liggunderlag. Nästan lite gummifeeling.. När vi kom tillbaka till Kuata låg jag och sov i en hängmatta och lysande på musik tills klockan blev 16.30. Då gick jag och en av personalen upp på det högsta berget på ön. Det var en fantastisk utsikt där ifrån och jag fick riktigt fina solnedgångsbilder! När vi kom tillbaka tog jag en dusch och efter det åt vi middag. Efter middagen lärde personalen oss sin Bula-dans. Dag 4 Idag bestod frukosten av amerikanskapannkakor med sylt och färsk annanas och melon. Gooott :) Idag är det söndag och då hålls det inte några aktiviteter för att Fijierna är väldigt troende. Jag spenderade dagen med att bada, sola och gå runt på ön. På eftermiddagen låg jag bara i hängmattan och sov och läste. Vid middagen satt jag och pratade med det svenska paret som också gör en 12dagars luff. De är verkligen jättetrevliga och det är så skönt att få prata Svenska! Har undvikit dem lite för att det är så jobbigt att umgås med gulliga par när Ivan är på andra sidan klotet. Känns lite surt att han inte delar allt det här med mig :( Efter middagen blev det en kava session fram till midnatt och vi vinglade alla i säng! Dag 5 Idag åkte jag till White Sandy Beach. Stranden är enorm. Man kan vandra längs den kring halva ön typ. Kvalitén på sanden är inte så bra dock. Det är massa småsten och korallbitar över allt och det är så långgrunt att man måste vada i typ 10 min för att ha vatten upp till naveln. Det går också ryckten om att det finns bedbugs här. De engelska tjejerna säger iaf det. Bedbugs är en typ av lus som suger blod, en vägglus tror jag. PANIK! Har inte flyttat in min ryggsäck i rummet. Den står ute på altanen och där får den stå tills jag åker till nästa ö! Tänker INTE få med mig den skiten hem! Har tagit ut ett ombyte och mina reselakan i övrigt tänker jag inte ens öppna rygsäcken! Personalen är jättetrevlig och det väger upp en del (inget kan väga upp för bedbugs dock). Välkomnades iland med sång och en kokosnötsdrink. Nice :) På eftermiddagen åkte vi ut på snorkelutflykt och kollade på rockor. De var jättelika! Garanterat över 2 meter mellan "vingspettsarna". Guiderna slängde i cocos och det gillade de. De kom hela vägen upp till ytan för att äta det. Efter middagen körde vi massor av lekar och personalen sjöng och dansade traditionella Fijidanser. Dag 6 Jag har inte haft bedbugs i sängen inatt, tack och lov! Ingen i mitt rum verkar ha fått dem heller. Ryktena var inte helt osanna dock. En Tysk tjej har dem. Hon bor inte i mitt rum, tack gode Gud för det! Vet inte om hon fått dem här ifrån eller om hon tog dem med sig hit.. Äckligt är det hur som helst. Har du väl fått dem blir du inte av med dem för ens du tvättat ALLT i maskin och typ torktumlat det varmt efteråt. De dör av värmen säger de. De är inte som huvudlöss tror jag. Hur som, har en natt kvar här, håller tummarna för att jag slipper skiten! När jag kommer hem så kokar jag hela ryggsäcken! Idag har det varit mulet så det var lite trist. Fram till lunch spelade vi bara volleyboll och efter lunch spelade vi rugby. På kvällen satt vi bara kring lägerelden och spelade gitarr och hadde oss. Dag 7 Inga bedbugs inatt heller! Idag åkte jag till Long Beach. Vi hann spela lite volleyboll innan jag åkte. När jag kom fram låg jag mest och solade med de Engelska tjejerna. Lunchen var fruktansvärd, vidbränd fisk.. Dag 8 Sov inte så bra inatt. En av Engelskorna var uppe och spydde hela natten. Tyckte synd om henne, men det var jobbigt att inte få sova. Åkte till "the blue lagon" idag och snorklade. Det var hur mycket fisk där som helst! På eftermiddagen fick jag massage, det var jävligt skönt. Jag och Marina låg mest och solade övrig tid. Long Beach är ett väldigt lugnt ställe, händer inte så jättemycket på dagarna, man solar och badar mest. Imorgon åker vi på utflykt till några grottor. Det ser jag fram emot. Dag 9 Idag fick vi pannkakor och kaka till frukost! Marina och jag åkte på snorkel utflykt till några undervattensgrottor. Det var skithäftigt! Vi fick motorstopp mitt ute på havet på vägen tillbaka till Long Beach, men vi hann i tid till den stora båten, Efter det åkte jag till Barefoot. Åt lunch och glass på båten på väg dit. Gott! På Barefoot gjorde jag cocosnötssmycken med en liten gubbe på stranden och spelade volleyboll med några Nya Zeelendare. Skitkul! Fick en 3 rätters till middag som var riktigt fin! Dag 10 Idag åkte Svenskarna och Engelskorna det var lite sorgligt. Till middag fick vi lovo-kött. Lovo är typ som ett hål i marken där de eldar och sen tillagar det maten under marken på något sätt. Inte supergott om jag ska vara ärlig. Tur att det blev efterrätt! Efter middagen var det Fijiansk elddans. Dag 11 Idag åkte jag till Beachcomber. Det finns varmvatten i duschen!! JAAAA! Beachcomber är världens party ö! Träffade sjukt mycket sköna människor! Dag 12 Frukosten var fantastisk! Man fick tom omelett! Dagen spenderade vi med att vara lite småbakis på stranden. Åkte in till huvudön kl 17 och kom till hotellet lagom till middagen. Det har varit 12 helt fantastiska dagar! Är så fantastiskt glad att jag gjorde det här! Snart ses vi <3 xxx

Skit Noosa & Hej då Aussie <3

Hej! Sorry att det tagit sådan tid att uppdatera! Något har varit vajsing med bloggen, för jag har inte kommit åt den! Efter fantastiska Fraser Island åkte jag vidare till Noosa för att göra min kajakutflyckt. Det va de 3 absolut sämsta dagarna under resan! Till att börja med så var det inte kajaker, det var kanoter.. Feeett B! Sen så spöregnade det i 3 dagar i sträck. Vi var en grupp på 6 personer varav 3 var Danskar och 2 var Tyskar och så jag, såklart. Jag hamnade i samma kanot som Tyskarna, såklart.. Det var en tjej och en kille. Killen var sjukt flummig, typ pundar-flummig, knarkare lixom. Tjejen var trevlig, men gjorde inte ett piss. Tog knappt ett enda riktigt paddeltag under hela utflykten. Första dagen så paddlade uppströms med Noosafloden. Det hade säkert varit vackert och så om det inte var för att det spöregnade och blåste. Andra dagen skulle vi paddla nedströms med floden, men då hade Danskarna och pundartysken fått nog och stannade hemma. Jag var alltså ensam i kanoten med tyskan som inte paddlade.. Kuuul.. Jag fick praktiskt taget paddla helt själv i spöregn och motvind, medan hon satt och doppade paddeln i vattnet var 10e minut typ.. Mjölksyra delux! Arg som ett bi var jag, men jag sa inget.. Att tälta har jag inga problem med. Inte ens när det regnar.. Tack och lov så hade jag ett eget tält och slapp sova med någon tyskjävel! Sista dagen så skulle min buss till Brisbane gå kl 15.00. Personalen berättade första dagen att de körde 3 turer per dag ut till Greyhoundstationen. 10.00, 13.00 eller 15.00. Jag sa att jag tänkte ta 13.00 turen och tänkte att 2 timmars väntan inte var så farligt. På morgonen låter de mig veta att 13.00 bussen är inställd för att ingen vill åka med den och att jag skulle behöva ta 10.00 bussen. Tack! Det innebar 5 timmars väntande, i spöregn, vid Grayhoundstationen.. När jag hade suttit av 3,5 timmar av dem, alltså 13.30, glider bussenjäveln från lägret upp med några som skulle med 15.00 bussen, precis som jag. Föraren såg mig och jag dödade honom ca 15 gånger med blicken.. Vilket jävla k**huvud! Noosa var utan tvekan den sämsta upplevelsen jag haft i Australien. Brisbane vägde upp allt sammans förstås! Helen och jag och hennes nya inneboende Tia hade jätteroligt som alltid! Älskar verkligen Brisbane! Helen, Helens syster Alison med pojkvän och jag åkte till Helens och Alisons farföräldrar som har en opalgruva i Lightning Ridge. Vi stannade där i 3 nätter. Vi fick gå ner i gruvan och testa på hur det var att leta efter opaler. Det var skithäftigt! Vi badade också i varma källor och blev ompysslade av Helens farmor, med god mat och kakor osv osv . Det var riktigt nice! Väl tillbaka i Brisbane gick vi ut och kollade på typ årets största rugbyderby mellan NSW och QLD. Hela stan var verkligen på fötter! Alla var ute :) Fantastisk känsla! QLD vann 7e gången i rad.. De sista dagarna i Australien spenderade jag med Helen, Rob och Tia. Vi gick ut på kvällarna, vi åt köttbullar på IKEA och gick på bio på dagarna eller låg bara i soffan och kollade på film :) Helen körde mig till flygplatsen den 9e och sen åkte jag Fiji. Vi var båda jättedeppiga sista dagen och jag önskar att jag kunde ha stannat längre!! Har haft det så fantastiskt bra och kul i Australien, så det kändes väldigt sorgligt när jag åkte! Nu sitter jag i min säng på mitt nya Hostel på Fiji! Det är vaaaarmt och fuktigt :) Den 12e åker jag på en 12 dagars, all inclusive, Island Hopping ;) Ni får en fet uppdatering när jag kommer tillbaka! Ta hand om er! XX